Intergreren in Tanzania - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu Intergreren in Tanzania - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu

Intergreren in Tanzania

Blijf op de hoogte en volg Meta

10 Februari 2017 | Tanzania, Moshi

Zo, mijn eerste werkdag zit er op. Veel gezien en veel meegmaakt, bijna teveel om te vertellen. Belangrijk: ik heb mijn eerste kop koffie zelf gezet:) zo simpel als het klinkt was het niet en aangezien koffie mijn eerste levensbehoefte is...... Vanmorgen om 7.30!! Ja, je leest het goed:) opgehaald door cristine . Eerst naar Moshitown om inkopen te doen voor het bedrijf van cristine en een simkaart te kopen voor mijn telefoon. Ik heb mijn ogen uitgekeken, wat een enorme bedrijfigheid op straat. Bijna alles speelt zich hier buiten af, maar dat kan ook met 30 graden en meer. Ik kwam terecht in een maismolenfabriekje. Er staan grote elektrice machines en de bedrading hangt overal los en zit met tape aan elkaar. In Nederland zou het gelijk moeten sluiten. Grote balen met gemalen mais, ze eten hier veel dingen die met maisbloem zijn gemaakt. Toen naar de vodafoonwinkel. Alles gaat hier heerlijk traag. Mijn nederlandse simkaart kreeg ik uiterst zorgvuldig verpakt mee. Stel je voor, een meneer achter een loket. Hij pakt een a4tje. Vouwt een stukje om, scheurt het eraf en begint heel zorgvuldig een envelopje te vouwen. Met schuine randjes! Stopt mijn simkaartje erin en niet het vervolgens aan drie kanten dicht. Je moet geen haast hebben in tanzania.
Toen naar het schooltje gebracht, de leidsters waren op de hoogte van mijn komst. De kinderen moesten mij in koor begroeten. De leidsters zeggen iets voor en alle kinderen zeggen het na. Kinderen zijn overal leuk, dus ook hier. Maar wat een verschil met nederland. De kinderen hier zijn zeer gedisciplineerd omdat ze, wanneer ze niet luisteren met de stok geslagen worden. Ik heb nog nooit twee tot zes jarigen zo gedisciplineerd gezien. Er is wel wat spelmateriaal, maar bijna alles is kapot of incompleet. Tussen de middag krijgen ze een warme maaltijd, zodat ze in iedergeval een goede maaltijd hebben. Daarna gaan ze rwee uurtjes slapen. Ze plassen buiten om de hoek van het schooltje. De kinderen wilden telkens aan me zitten, weinig blanke oma, s daar.:) De leidsters hadden gelijk zoiets van "doe jij maar wat", dus trok ik mijn truckendoos open en heb zelf jan huygen in de ton gedaan. Toen de kinderen sliepen ben ik naar het speelgoed gaan kijken. Vies, smerig en kapot. Samen met de leidsters heb ik het een en ander uitgezocht en vooral weggegooid. Veel scherpe randen van kapot plastic. Ook laten zien wat ze konden doen met watmateriaal en een emmer sop gevraagt:).
Volgens mij vinden ze het allebei prima , bij het weggaan werd ik stevig omhelst en tot maandag. Assante sana, (heel erg bedankt). Elke avond wordt het hier om 7 uur donker en valt er niets meer te beleven. Van het weekend ga ik een "plan" maken voor het schooltje en kijken welk materiaal ik als eerste ga introduceren. O, ja, heel veel vieze snotneuzen, die door de leidsters niet gepoetst worden, want er is geen papier. Ook geen wc papier.

  • 10 Februari 2017 - 21:11

    Sonja:

    hoi Meta,
    leuk verslag,
    lange dag voor jou hé!maar gelukkig heb je koffie!!
    leuke kindertjes!
    prettig weekend ,hier sneeuwt het nu!
    groeten Sonja en Dick

  • 10 Februari 2017 - 22:41

    Fenje:

    dus je hebt echt veel te weinig bij je....
    ik voel hem al aankomen...... je moet meer halen!

  • 10 Februari 2017 - 23:41

    Patti:

    Beeldend geschreven

  • 11 Februari 2017 - 08:17

    Marije:

    Lieve meta geweldig wat je doet en heel fijn dat we met zijn allen mee mogen kijken over je schouder. Als ik denk aan al dat speelgoed dat hier in de kringloop ligt...

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Moshi

op avontuur:)

Recente Reisverslagen:

16 December 2017

terug

10 December 2017

dubbel

02 December 2017

Vakantie?

26 November 2017

Au en oh!

18 November 2017

armoede
Meta

Actief sinds 07 Feb. 2017
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 13722

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2019 - 26 November 2019

Haidistrict

08 Februari 2017 - 14 Maart 2017

Moshi

Landen bezocht: