Onwijs onderwijs - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu Onwijs onderwijs - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu

Onwijs onderwijs

Blijf op de hoogte en volg Meta

06 Maart 2017 | Tanzania, Moshi

Wat is er weer veel gebeurd in de afgelopen dagen. Ik kan wel een boekwerk vol schrijven. Allereerst het schooltje. Langzaam aan begint dit een beetje op een " echte" school te lijken. We hebben inmiddels een winkelhoek, een keukenhoek, een poppenhuis en al het materiaal is geordend en gestickerd. Er wordt een kastje gemaakt om het materiaal op te bergen en de kinderen zitten niet meer de hele dag op de mat, maar spelen nu echt. Ze weten hoe ze kunnen bouwen, ze kunnen de spullen op de goede plek opruimen en hebben geverfd en geplakt. Kortom, ik ben redelijk tevreden. Elisabeth, een leidster, was hoogzwanger en is inmiddels opgenomen om te bevallen. Ze kwam speciaal terug om mij gedag te zeggen en gaf me een rode plastic roos met een hartje. Ze wordt nu vervangen door Lucia, die helaas geen Engels spreekt, geen opleiding heeft en denkt dat schoonmaken van de vloer het allerbelangrijkste is. Gelukkig is Salomo er nog en die heeft echt wel potentie. Ze wil ook graag leren. Eigenlijk zou zij een paar weken moeten meedraaien in een klas in Nederland. Ik denk dat zij er veel zou kunnen leren en ook kan toepassen in Tanzania. Ik ga proberen via crowdfunding of een of ander fonds dat voor elkaar te krijgen. Opleiding van lokale mensen heeft dit land het meest nodig denk ik. Er zijn veel mensen die wel willen leren, maar er de kans niet voor krijgen. Ik las in de krant hier dat de regering heeft besloten om alle niet bevoegde leraren te ontslaan. Op zich prima natuurlijk dat ze alleen bevoegde leraren willen, maar daar zijn er veel te weinig van. Het gevolg is dat nu veel scholen moeten sluiten en kinderen dus helemaal geen les meer krijgen. Ook op de universiteiten zijn docenten ontslagen. In dar es salam en dodoma protesteren studenten tegen deze maatregel. Er zijn wel opleidingen voor leerkrachten, maar je moet dus redelijk bemiddeld zijn wil je hier naar toe kunnen en de secondairy school hebben afgerond en zover komen de meeste Tanzania en niet.

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Moshi

op avontuur:)

Recente Reisverslagen:

16 December 2017

terug

10 December 2017

dubbel

02 December 2017

Vakantie?

26 November 2017

Au en oh!

18 November 2017

armoede
Meta

Actief sinds 07 Feb. 2017
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 13711

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2019 - 26 November 2019

Haidistrict

08 Februari 2017 - 14 Maart 2017

Moshi

Landen bezocht: