Chagga culuur en koffie - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu Chagga culuur en koffie - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu

Chagga culuur en koffie

Blijf op de hoogte en volg Meta

12 Maart 2017 | Tanzania, Moshi

Zaterdag weer een uitstapje gemaakt. Samen met mensen van de docterscompound naar de waterval en een chaggafamilie die koffie produceert. Ik weet nu alles van koffie. De chagga is naast de massai een andere stam. Zij leven meer ten zuiden van moshi aan de voet van de kilimanjaro. We werden allerhartelijkst ontvangen door " meneer koffie". De koffie groeit aan een struik die niet hoger wordt dan twee meter. De vruchten zijn eerst groen en worden geplukt als ze rood zijn. Vervolgens worden ze gepeld en krijg je een soort witte boon. Deze boon wordt gestampt zodat het vliesje los laat. Vervolgens worden de bonen geroosterd boven een vuur. Daarna weer gestampd en gezeefd. De eerste stamp is de arabica koffie. Door het zeven blijft er een grovere stamping over. Deze wordt opnieuw fijngestampt en dat is de robuusta. Tijdens het hele proces van koffie maken werd er gezongen. Ik heb ook koffie gestampt en daarna natuurlijk heerlijk koffie gedronken. Daarna een prachtige wandeling naar de waterval. De waterval is 95 meter hoog en je kan er ook zwemmen. De tocht er naar toe zou twee uur duren. Hmmm, ik en lopen!. Na 5 minuten heb ik al pijn in mijn rug. Ik twijfelde of ik de tocht wel aankon, het zijn nou ook niet bepaald goede paden hier. Iedereen had stevige wandelschoenen aan. Ik natuurlijk niet, ik heb ze niet en kan er ook niet op lopen. Ik op mijn slippertjes toch de tocht gelopen. Onderweg veel uitleg gekregen over allerlei plantensoorten en waar ze voor gebruikt werden. Toen bij de waterval, werkelijk prachtig. Heerlijk gezwommen onder de waterval door. Ik was een "strong mama".
Ik zag wel erg op tegen de terug tocht, dacht dat ik het echt niet zou redden. Maar....hi, ha, ho. Voor speciale gevallen, laten ze een brommer komen en wordt je achter op de brommer teruggebracht. Toen ze hoorden dat ik 64 was, werd er onmiddelijk gebeld.( Ze dachten dat ik 50 was). Ik hoefde maar 1 klim naar boven en toen achter op de piripiri. Dat was stukken beter dan lopen en bovendien een byzondere ervaring. Toen de anderen ook terug waren kregen we nog een geweldige maaltijd aangeboden door de moeder en zus gekocht. Daarna weer terug naar kitolie. Een mooie dag.
Vandaag, zondag, hou ik het maar eens een beetje rustig. Morgen voor de laatste keer naar school. Ik wilde eigenlijk vandaag nog heel veel doen voor school, maar realiseer me dat ik het toch niet afkrijg. Dus dan maar vanuit Nederland. Ben namelijk bezig een soort handleiding/lesboek in het swahili te schrijven. Ach ja, zoals gewoonlijk wil ik weer teveel. Maar mijn lijf zegt nu duidelijk nee, dus ga ik maar bij het zwembad liggen vandaag.:)

  • 12 Maart 2017 - 08:17

    Patti:

    Leuke verhalen Meta. :-).
    (Ik ben momenteel in Oxford; heeele andere wereld!)
    Ik spreek je gauw. Behouden thuiskomst. xx


  • 12 Maart 2017 - 10:59

    Sonja:

    Hoi Meta,wat een mooie verhalen weer!en foto´s!
    jij bent niet bang hé,als vrouw alleen in die[ mannenwereld]!jij houd je goed staande,mooi om te zien dat ze jou daar wel accepteren en naar je luisteren als je ze iets wil bijbrengen!!
    het verschil is te merken met het begin en nu[schooltje] blije kindertjes die spelen en leslokaal met borden en je kast en opgeruimd!!
    meta geniet van je vrije dag aan het zwembad,sterkte en goede terugreis ,
    tot Woensdag[het is hier nu ook aardig weer],
    vele groeten Sonja en Dickxxxxx

  • 13 Maart 2017 - 16:25

    Jittie:

    Lieve Meta,
    Wat een leuk filmpje en..........goed ritmegevoel!!
    En in lange broek, dat is uniek toch?
    Ik wens je alvast een goede terugreis. Er zullen hier ook weer veel mensen blij zijn dat je weer thuis bent. Liefs
    Jittie

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Moshi

op avontuur:)

Recente Reisverslagen:

16 December 2017

terug

10 December 2017

dubbel

02 December 2017

Vakantie?

26 November 2017

Au en oh!

18 November 2017

armoede
Meta

Actief sinds 07 Feb. 2017
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 13703

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2019 - 26 November 2019

Haidistrict

08 Februari 2017 - 14 Maart 2017

Moshi

Landen bezocht: