oh happy and heavy days - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu oh happy and heavy days - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu

oh happy and heavy days

Blijf op de hoogte en volg Meta

14 Februari 2017 | Tanzania, Moshi

Had ik gisteren met veel moeite op mijn mobieltje een reisverslag gemaakt, was het spoorloos verdwenen. Alleen op mijn telefoon heb ik voortdurend internet, maar schrijven en kijken op dat kleine schermpje is niet zo handig. Dus dat verslag hebben jullie gemist. Maar ok, vandaag dus een dubbel verslag.
Wat leer ik veel en wat doe ik veel. De eerste les die ik heb geleerd na mijn wandeling van zaterdag: Ga nooit in 34 graden wandelen met te dikke dijen en een jurk aan:) Door de hitte en het zweten had ik zondag twee rode pijnlijke plekken aan de binnenkant van mijn dijen.:)Les 2:pas op voor grote mieren want die hebben klauwen en bijten. De zondag besteed aan het voorbereiden van schooldingen en 's avonds naar de doctors compound en met Shahrzad (de zus van mijn schoondochter) gegeten. Shahrzad werkt hier in het ziekenhuis en heeft alleen in het weekend tijd. Ook al een stroomuitval meegemaakt en twee kleine rampen hebben zich voltrokken:).Ramp 1: mijn crocks slippers waarmee ik heerlijk kan lopen hebben het begeven. Gebroken, de wegen in afrika zijn niet voorbereid op slippers. Ramp 2: en dat is veel erger, ik ben het verbindingsstukje van mijn laptop en de adapter kwijt. Het moet hier op het terrein zijn kwijtgeraakt want ik heb de oplader nergens anders mee naar toegenomen. Nu kan ik mijn laptop dus niet meer gebruiken en dat is heel jammer. Morgen bij daglicht weer verder zoeken en proberen iets te regelen. Maar ik heb wel weer wat anders geregeld. Ik heb van mijn telefoon een draagbare hotspot gemaakt en kan nu dus ook op mijn tablet in mijn kamer typen. Het was echt geen doen op de telefoon. Gisteren en vandaag weer naar het schooltje geweest. Wat een armoe daar. De leidsters weten niet hoe ze met het weinige materiaal wat er is om moeten gaan. Gisteren het tellen met de handkaartjes geïntroduceerd. Wat ik al vermoedde blijkt te kloppen. De kinderen kunnen in koor tot 20 tellen, maar wanneer je vier fingers opsteekt hebben ze geen idee hoeveel dat is. Met knijpers en haarelastiekjes geoefend en vandaag weer herhaald. Verder gegaan met opruimen en uitzoeken van het materiaal. Vandaag was er nog een vrijwilligster" jip", net klaar met haar eindexamen middelbare school en nu een tussenjaar. Zij geeft nederlandse les op de internationale school, maar komt dinsdagmorgens altiid naar het schooltje. Zij ging met de kinderen vouwen en kleuren. Toen ze klaar was plakte de leidster alles boven opelkaar en hing het op. Knutselen is hier geen leren. De kinderen hebben allemaal de helft van een schriftje en daarin moeten ze letters schrijven. Ze moeten ook engels leren en dus de getallen. Verder zitten ze heel veel op een kleed op de grond te wachten. Onvoorstelbaar voor nederlandse normen dat zulke kleine kinderen zolang stil moeten zitten en dat ook doen. 'S middags na de warme maaaltijd gaan ze twee uurtjes slapen. Een meisje van 2, 5 had al geslapen en werd toen boven op een tafel gezet, waar ze rustig 2 uur bleef zitten. Inmiddels heb ik al veel opgeruimd en gesorteerd. Ik probeer elke dag heel langzaam iets nieuws te introduceren. Ik heb in verschillende dozen wat blokjes gevonden en die bij elkaar gedaan en de leidsters laten zien wat ze er allemaal mee konden doen. Hoge toren, lage toren, sorteren op kleur en natuurlijk bouwen. Het zijn lange dagen, om 7.00 vertrek ik hier lopend naar een straat verderop en wordt daar om 7.15 opgepikt door een auto. Het schooltje ligt even buiten Moshi en begint om 7.30. Gisteren was ik pas om 18.00 weer terug. Vijf dagen in de week gaat deze opoe niet trekken, dus heb ik afgesproken dat ik een dag vrij ben, dat is dus morgen. Ben dan van plan om een zwembad op te zoeken en de hele dag te gaan luieren. Morgen meer over het eten, want dat is een verhaal apart.:)). Habari yajioni, het geen betekend Goedenavond. Mijn swahili gaat met sprongen vooruit.

  • 14 Februari 2017 - 22:12

    Sonja:

    Hoi Meta,wat een verhaal weer hé!wij volgen je met veel leesplezier!zeker lange dagen maak je en in die warmte!petje af hoor!je kan van je reis voor Max een reportage maken van je belevenissen!!!
    zorg je goed voor jezelf,je kan daar niet ziek worden hé!!
    geniet morgen van je vrije dag en sterkte met alles,
    vele groeten uit Scheveningen!!!
    liefs,Sonja en Dick

  • 14 Februari 2017 - 23:12

    Patti:

    Veel plezier op je vrije dag. :-)
    Hier wordt het morgen 13 graden!

  • 14 Februari 2017 - 23:47

    Fenje:

    net terug van de broers, dus snel nog even jou lezen.
    je doet het!
    je kan het!
    tot de volgende keer

  • 16 Februari 2017 - 21:17

    Ingrid Vandaele:

    hoi meta ,
    ik ben de zus van sonja & dick
    ik kreeg het genoegen mee te genieten van jou geweldige ervaring
    knap hoor !!!
    ik volg nu ook je ervaring met heel veel plezier
    s 6 daar , je doet mooi werk
    groetjes ingrid

  • 17 Februari 2017 - 13:17

    Meta Van Duijvenboden:

    Dank jullie wel. Ik lees met plezier jullie reacties

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Moshi

op avontuur:)

Recente Reisverslagen:

16 December 2017

terug

10 December 2017

dubbel

02 December 2017

Vakantie?

26 November 2017

Au en oh!

18 November 2017

armoede
Meta

Actief sinds 07 Feb. 2017
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 13742

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2019 - 26 November 2019

Haidistrict

08 Februari 2017 - 14 Maart 2017

Moshi

Landen bezocht: