Droogte, koeien, regen en water. - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu Droogte, koeien, regen en water. - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu

Droogte, koeien, regen en water.

Blijf op de hoogte en volg Meta

24 Februari 2017 | Tanzania, Moshi

Wat een ervaring is dit toch. Gisteren was ik een eindje gaan lopen en zag toen een lange stoet kinderen achter elkaar lopen met allemaal een emmer water op hun hoofd of in hun hand. Even na gevraagd wat er aan de hand was. Door de enorme droogte hier is er te weinig water en de kinderen waren van een secondary school die zonder water zit. Secondary school is te vergelijken met de middelbare school in Nederland. Om naar secondairy school te kunnen moet je in tanzania al redelijk gefortuneerd zijn. De kinderen moeten nu elke dag een kilometer heen en terug lopen om water te halen voor de school. De droogte brengt nog veel meer ellende met zich mee. Zo, n honderd kilometer verderop van hier liggen er allemaal dode dieren langs de weg. De arme tanzanianen eten toch het vlees van deze dieren, die besmet schijnen te zijn met een bacterie. De mensen die dit vlees eten worden ernstig ziek, met meestal een dodelijke afloop. (Gehoord van iemand die in het ziekenhuis hier werkt). Je kan hier ju voor 8 euro een koe kopen. Ongeveer in deze tijd moet de korte regenperiode beginnen. Vannacht heeft het even geregend, maar dat is lang niet genoeg. Het moet dagen achter elkaar regenen om het watertekort op te heffen. Door de regen van vannacht waren de wegen glad en de meeste auto, s hebben geen goede banden. Op weg naar school 2 vrachtauto, s op zijn kop in de greppel zien liggen. Uit de douche hier komt ook maar een piepklein straaltje water, waar je eigenlijk niet onder kan douchen. Ik heb dus maar een teiltje gekocht en laat dat vollopen met water, zodat ik in ieder geval mijn haar kan uitspoelen. Ok, maar na al deze ellende nu het goede nieuws. Op het schooltje gaar het met sprongen vooruit. Vandaag hebben de kinderen maar 5 minuten stil op de mat gezeten en dan ook nog alleen voor het eten. Ik had spullen om brooddeeg te maken gekocht en wilde aan de leidsters leren hoe je dat kan maken. Maar ik durfde niet met bloem en zout spelmateriaal te maken, dus heb ik het in mijn kamer hier gemaakt en kant en klaar meegenomen. Wat een feest was dat, een feest om te zien hoe de kinderen er eerst alleen maar naar keken, toen langzaam het gingen aanraken en na enig voordoen van mij er mee aan de slag gingen. Eentje ontdekte dat je er op kon slaan en dat het dan plat werd. Hij sloeg erop totdat zijn hele bol plat was en riep toen iets wat ik niet verstond, maar wat iets van pannekoek of zo betekend. Alle andere kinderen volgden dit en al snel had iedereen een " pannenkoek gemaakt. Toen heb ik voorgedaan hoe ze een slang konden maken door te rollen. Ze vonden het geweldig, grappig was dat de leidsters dan net zo hard meedoen. Zij kennen dit materiaal ook niet en gingen van de slangen cijfers maken.!!! Ik heb ook nog ergens wat poppen opgeduikeld en die moesten op hun rig gebonden worden.. kinderwagens kennen ze hier niet. Alle kinderen tot een jaar of 4 worden op de rug in een doek gedragen. En nog beter.... vanmorgen kwam er iemand van het bedrijf waar het schooltje op staat langs om te vragen of alles goed ging. Ik heb kunnen regelen dat er een kast gemaakt wordt voor het speelgoed, het achterlijke grote schoolbord op een gigantische houten standaard gaat weg. Ik wilde eigenlijk het schoolbord helemaal weg, maar toen kregen de leidsters een kleine rolling:) nu wordt het aan de muur gehangen en ik heb gezegd dat ze het alleen maar mogen gebruiken om te tekenen en niet het hele abc erop mogen schrijven. Zullen ze toch wel weer doen hoor als ik weg ben, daarover maak ik me geen illusie. Maar wie weet!!!. Maandag begin ik met rupsje nooitgenoeg in het swahili. Ik heb een van de leidsters het vertaalde verhaal laten lezen om te kijken of mijn vertaalde swahili goed genoeg was en ze vond het een goed verhaal. Dus ben benieuwd. Tellen met de appel, de peren, de pruimen enz. Dit weekend ga ik morgen besteden aan het voorbereiden voor school, mijn was doen en zondag wil ik me weer neervleien bij het zwembad, als het korte regenseizoen teminste niet is begonnen.:) wordt vervolgd....Kijk even naar de foto van winifride met de baby op haar rug:)

  • 25 Februari 2017 - 14:39

    Lies:

    Jeeeetje Meet!

    Bijna verkering, al diaree gehad,taxi afgedigd , wilde honden, poppenhoek, kindjes die 2 km moeten lopen voor water, brood deeg gemaakt!
    Wat heb je al veeeeel meegemaakt !!!
    Ik kan me helemaal voorstellen dat het een hele leuke maar ook pittige reis is!!!!haha dan hebben we het hier toch zo slecht nog niet ;) De verhalen klinken alsof je behoorlijk wat meemaakt en je je tijd goed gebruikt ! Hopelijk leren zoveel mogelijk kindjes iets van je! Ik zie dat je ook nog op safari gaat dat zal ook geweeeeeeldig zijn!!!!!!!! En leuke foto's!!!! Nou ben benieuwd naar je volgende reis verslag!!!En hou vol, tis hier grijs en koud dus voor het weer hoef je geen heimwee te hebben xxxxxxx lies

  • 25 Februari 2017 - 17:23

    Sonja En Dick:

    Hoi Meta,wat een belevenissen weer hé!wat een leuke kindertjes!,ze gaan je missen hoor als je weg bent!jij doet zoveel nieuwe dingen met ze[hebben hun daar niet ]en ze krijgen aandacht!
    hier is het koud en grijs nu, gisteren zonnig,volgende week gaat ons stuk van de straat open voor de riolering!dit weekend is het Carnaval !
    we wensen je veel sterkte en geniet ervan,
    prettig weekend en tot het volgende verslag,
    vele groeten ook van Dick,
    Sonja

  • 27 Februari 2017 - 10:23

    Pauline:

    He He eindelijk een teken van mij, wat een ontzettende ommezwaai, maar wat geweldig, voel het in mijn aderen. water is goud , ik weet het uit eigen ervaring. Het leven hier gaat in een snel tempo . Paletje 3 is weer aan het aanvullen met nieuwe kindjes, en we hopen dat de lente gauw begint.
    de gang wordt een tuintje en Karima helpt weer mee ze zal je de fotos sturen. het is nog niet helemaal klaar. We hebben ook een lichamelijk gehandicapt kindje geopserveerd, moeilijk te hanteren in een volle groep, ik zou het natuurlijk kunnen maar in een kleinere groep , logisch te bedenken. School palet moet nog een ja geven of ze dan kan doorstromen. we wachten af. verder 2018 gaat de organisatie onder kinderdagverblijf vallen. ook meer kinderen die dagdelen erbij komen,als ze geen zorgkind zijn, en een uur opvang erbij. Ik weet het allemaal nog niet hoe het gaat lopen, zie het nog niet zo zitten.
    Meta hoop dat je je weg vindt en dat je gauw bij ons terug komt met jou ervaringen, mis je toi toi groet aan alle kindjes daar van juffie uit verre nederlland.

  • 27 Februari 2017 - 10:40

    Patti:

    Je bent goed bezig, Meta

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Moshi

op avontuur:)

Recente Reisverslagen:

16 December 2017

terug

10 December 2017

dubbel

02 December 2017

Vakantie?

26 November 2017

Au en oh!

18 November 2017

armoede
Meta

Actief sinds 07 Feb. 2017
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 13808

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2019 - 26 November 2019

Haidistrict

08 Februari 2017 - 14 Maart 2017

Moshi

Landen bezocht: