Auto rijden, swahili leren en meer - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu Auto rijden, swahili leren en meer - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Meta Duijvenboden - WaarBenJij.nu

Auto rijden, swahili leren en meer

Door: Meta

Blijf op de hoogte en volg Meta

23 Oktober 2017 | Tanzania, Moshi

Het was weer een boeiend weekend. Ten eerste de auto. Regels die ik moest onthouden: altijd met de deuren op slot rijden. Als je aangehouden wordt, het raam op een klein kiertje open doen en je rijbewijs voor het raampje laten zien, nooit afgeven. Bij een ongeluk, of je nu iemand geschept hebt of niet, altijd doorrijden. Brommertjes halen je links en rechts in en gaan overal tussen door. Links rijden. Er zijn wel verkeersregels maar daar houdt niemand zich aan. De grootste auto krijgt meestal voorrang. Oké, zou ik nu in die grote bak nog wel durven rijden? Ikke wel! Heel voorzichtig eerst een klein rondje gemaakt. Vreemd dat alles aan de andere kant zit. Wilde ik netjes mijn richtingaanwijzer aan doen, begonnen de ruitenwissers tewapperen. Maar het ging. Ben een eindjede berg op gereden tot aan de koffieplantages,heb boodschappen gedaan met de auto en ben er zondag mee naar het zwembad gereden.volgend weekend weer de Auto!!!
Zaterdag had ik met Paul, wiskunde leraar op de korongoni school afgesproken in het centrum van moshi. Daar van Daan zijn we met de auto van de leraar Engels naar de school gereden. Eerst het huis van de straatkinderen bezocht en de leraren compound. Bijna alle leraren wonen in een huis, waar ze elk een eigen kamer hebben. Hele kleine kamers, waar net een bed in past. Ik begrijp niet dat de leraren in nederland klagen.
Daarna naar de school waar de kinderen van form 7 vrijwillig examen training kunnen volgen op zaterdag. Het schooljaar start hier op 1 januari en er zijn binnenkort examens. Slechts 14% van een klas haalt dat examen. Die 14% was er dus, de rest heeft het al opgegeven. Alleen wanneer je het examen haalt mag je naar de secondary school. Daar wordt dan opeens les gegeven in het Engels, waardoor nog eens heel veel kinderen afhaken. Ik dus in het schoolbanken en sommen maken. Heb nu wel pijn in mijn rug van het anderhalf uur zitten op dat bankje. Moeilijk zeg, de helft van de sommen snapte ik niet en ik heb toch echt wiskunde gehad. Heb een foto gemaakt van een som waar ik niets van snapte. Misschien snapt een van jullie het wel?. Volgende week ga ik schoolspullen kopen. Verder krijg ik elke avond swahili les van de quard. Die moet hier de boel bewaken en geeft mij elke avond swahili les. Nu versta ik al bijna zijn engels_swahili niet, dus de conversatie gaat moeizaam. Tutaonao kesho, ik zie je morgen, zijn altijd zijn laatste woorden. Het erge is dat hij me ook nog overboord de volgende dag over wat ik onthouden heb. Overigens waakt hij weinig. Ik ging om 23.30 nog Even naar buiten omdat ik niet kon slapen en hoorde toen een luid gesnurk. Zondag lekker gechild bij het zwembad van de ameg logde en vandaag weer naar school. Wordt vervolgt....

  • 24 Oktober 2017 - 09:47

    Fardiyah:

    Hoi Meta, echt genieten als ik je berichten lees. Heerlijk die droge humor. Lachen.
    Hier zet de herfst door. Is jouw woonsituatie nu wat comfortabeler dan vorig jaar?

  • 24 Oktober 2017 - 10:35

    Patti:

    Leuke interessante info, Meta :-)

  • 24 Oktober 2017 - 11:09

    Elena:

    Habari Meta?
    Leuk verhaal. Voorzichtig rijden. xx

  • 24 Oktober 2017 - 16:42

    Sonja:

    Hoi Meta,
    wij hebben genoten van je verslag!,
    Dick ook hij zei echt iets voor Meta[auto],
    doe je wel voorzichtig?
    heb je nu beter internet dan vorige keer en stroom?
    hier vandaag 16gr. veel wind en miezerig!
    de strandtenten zijn bijna weg,
    vele groeten van ons beiden,
    doei.....Sonja en Dick

  • 24 Oktober 2017 - 17:31

    Pauline:

    Hello Meta, zo te horen, ben je weer helemaal terug. over het weer heb ik het niet , h eb je al gelezen bij Sonja en Dick, bij jou schijnt vast de zon. Heb je al wat gedaan met de materialen die je heb meegenomen!? De klei vonden ze vast geweldig. Als je kan stuur creaties die ze maken. wou dat ik even om het hoekje kon kijken. stuur nog een mail wou dat ik kon zeggen. Tutaonao kesho ! en hoor van je, rij Tasaniaans haha ...

  • 25 Oktober 2017 - 20:51

    Ingrid Vandaele:

    leuk weer te mogen lezen dat je weer ingeburgert bent haha
    dat zwembad ziet er netjes uit
    zoals je andere volgers , zeg ik ook ...opletten he in het verkeer daar
    s6 met je taal lessen,
    groetjes ingrid uit het [ frisse natte NEDERLAND ]

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Moshi

op avontuur:)

Recente Reisverslagen:

16 December 2017

terug

10 December 2017

dubbel

02 December 2017

Vakantie?

26 November 2017

Au en oh!

18 November 2017

armoede
Meta

Actief sinds 07 Feb. 2017
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 13743

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2019 - 26 November 2019

Haidistrict

08 Februari 2017 - 14 Maart 2017

Moshi

Landen bezocht: